Artikel Metaalnieuws: Goede klantenrelaties zijn goud waard

"Flexibel en transparant zijn is daarbij in hun ogen het belangrijkst."

Onderstaand artikel verscheen onlangs bij MetaalNieuws. Over de laatste ontwikkelingen, klantrelaties en meer. Ook te lezen via MetaalNieuws.

 

Hoewel de metaalbewerkende industrie in de afgelopen jaren heel wat voor de kiezen heeft gehad, draaien de meeste metaalbedrijven nog steeds uitstekend. Wilco en Gerco van Amerongen van JEVA Metaalbewerking B.V. in Lopik denken echter dat er ook weer mindere tijden zullen komen. Juist dan moet je erop kunnen vertrouwen dat je het werk van je relaties blijft krijgen. Daarom investeren de broers continu in goede klantenrelaties. Flexibel en transparant zijn is daarbij in hun ogen het belangrijkst. “En eerlijkheid duurt het langst.”

JEVA Metaalbewerking B.V. is een specialist in CNC draaien en frezen. Daarnaast is het bedrijf de klanten van dienst met lassen, zagen en assemblage. Sinds Wilco en Gerco er aan het roer staan, hebben ze veel geïnvesteerd in het vergroten van de productiecapaciteit door automatisering, robotisering en logistieke optimalisatie. Hierdoor is de output omhoog geschoten; de omzet en het tonnage dat wordt verwerkt zijn in enkele jaren verdubbeld.

Gezonde marges

“Eigenlijk is dat krankzinnig”, zegt Gerco, om er onmiddellijk aan toe te voegen dat het verhogen van de omzet het laatste jaar dubbel extreem hard ging, gezien de exploderende prijzen voor energie, gas en materialen en niet te vergeten de stijgende loonkosten. Veel belangrijker is het dat er gezonde marges worden gemaakt. Gerco: “Door de enorme prijsverhogingen hebben we ieder onderdeel opnieuw moeten calculeren. Daarbij kwam aan het licht dat we diverse onderdelen maakten met een te kleine marge of zelfs helemaal geen marge.

Hiervoor moest JEVA natuurlijk in gesprek met de klanten. De boodschap dat de prijzen omhoog moeten is nooit leuk, maar bovendien waren de klanten dit niet van ons gewend. Want wij indexeerden vroeger nooit”, zegt Wilco. “We bleven winstgevend door innovatief te zijn, door te investeren in nieuwe gereedschappen en door verbeterde nc programma’s. Waar we vroeger producten één voor één in de machine zetten, doen we er nu bijvoorbeeld 24 tegelijk op één opspanmal.”

Prijsverhogingen

Maar nu ontkwam JEVA niet aan prijsverhogingen. Door de huidige marktomstandigheden snapt iedereen dat hogere prijzen doorberekend moeten worden om een gezonde bedrijfsvoering te behouden. Ieder bedrijf heeft daar mee te maken. “Het is dan van belang dat je open en eerlijk bent”, zeggen Wilco en Gerco. “Wij laten de inkooprijs van het materiaal zien als klanten daar om vragen.

Dat is een paar keer voorgekomen, maar nu eigenlijk niet meer. Soms moet je de prijs zo extreem verhogen dat je je er zelf niet lekker bij voelt. Dan bellen we daar van tevoren over om dat goed uit te leggen. Maar andersom doen we het net zo. De prijs van aluminium is eerst explosief gestegen, maar de laatste tijd weer gedaald. Het verschil merk je natuurlijk vooral bij producten die veel wegen. Klanten zijn blij verrast als we de prijs ook weer verlagen.“

Meedenken met de klant

Er is ook dagelijks contact met klanten. Over de maakbaarheid van hun producten bijvoorbeeld. “Dan vragen we bijvoorbeeld of een radius 1 ook een radius 2 kan zijn, want dan kan het worden gemaakt met gereedschap dat we al hebben. In samenspraak blijft een product dan interessant. Engineers van klanten komen hiervoor ook wel eens op bezoek. We krijgen ook regelmatig telefoontjes over hoe een product beter te maken is. Dat is een stukje meedenken met de klant.”

Flexibiliteit

Verder is er natuurlijk de flexibiliteit. Deze zit in het DNA van JEVA. “Sommige verspaners zijn misschien goedkoper dan ons, maar minder flexibel”, aldus Wilco. “Als een trouwe klant vraagt of zijn product naar voren kan, zeggen we al snel ja. We hebben vijf frees- en zes draaicentra, dat maakt het schakelen wat makkelijker. Maar dan nog moet je soms een klus van een machine halen en deze omstellen. Als dat nodig is, dan doen we dat. Onze vader had dat al hoog in het vaandel staan. We hebben van hem mee gekregen dat het behouden van klanten extreem belangrijk is om ook mindere tijden door te kunnen komen.”

Daarbij is het wel belangrijk dat de medewerkers daar mee om kunnen gaan. JEVA beschikt over een hecht team met bijna twintig fulltime medewerkers en een handvol parttimers. “Zij weten dat hier elke dag wordt geschoven. Ze zijn gewend aan productieformulieren met de S van spoed erop en kunnen er gelukkig ook grapjes over maken. De cultuur is super goed. Niemand is te beroerd om te switchen, niemand raakt ervan gestrest. Ze voelen de druk van spoedjes niet.”

Goed werkgeverschap

Wilco en Gerco doen er alles aan om de teamgeest en de sfeer onder de werknemers goed te houden. Onlangs zijn ze met alle medewerkers en hun partners een weekend naar Friesland geweest om alsnog het 25-jarig bestaan van Jeva te vieren, dat vanwege corona was uitgesteld. Er is traditioneel aandacht voor Pasen, Sinterklaas en Kerst. Medewerkers mogen opleidingen doen, worden betrokken bij de aanschaf van nieuwe machines en krijgen de vrijheid om zelf producten te optimaliseren. Er wordt stilgestaan bij jubilea en er zijn niet-ziek-zijn-bonussen.

Per 1 oktober jl. heeft iedereen de loonsverhoging gekregen die volgens het cao pas per 1 april en 1 oktober 2023 gepland stonden. Zo kan iedereen thuis de hoge inflatie wat beter opvangen. “Wij vinden dat dit hoort bij goed werkgeverschap”, zegt Gerco.

Blijven investeren

JEVA blijft investeren en blijft zich continu verbeteren. Bij recente investeringen kwamen drie kernwaarden naar voren: innovatief zijn, de gezondheid van de medewerkers en de zorg voor het milieu. Zo is recent puntafzuiging gerealiseerd. Dit is goed voor de gezondheid van het personeel en verlaagt de temperatuur en de vochtigheidsgraad in de productieruimte, wat zeker op warme zomerdagen aangenaam is. Een tweede recente investering is een centraal bijvulsysteem voor emulsie.

Hierdoor is er aantoonbaar minder verbruik, de temperatuurstabiliteit in de machines is beter, wat leidt tot minder afkeur, en operators hoeven de emulsie niet meer zelf bij te vullen. Volgend jaar zomer komen er twee nieuwe machines: allereerst een draaiautomaat, omdat een automatendraaierij waar Jeva grote series uitbesteedt, er mee stopt.

Daarnaast wordt de oudste draaibank vervangen door een nieuwe, die aan bestaande automatisering komt. Voor de toekomst wordt gekeken naar een langgoedmagazijn, een spanenpers, een vibreermachine, en een nieuw CAM-pakket. De laatste omdat klanten steeds meer geavanceerde bewerkingen verlangen en software om te digitaliseren. Gerco besluit: “We hebben mooie plannen. Het is ook in onzekere tijden belangrijk om vooruit te blijven kijken.”

Meer nieuws lezen? Of benieuwd naar openstaande vacatures? Neem contact op om kennis te maken.